Cuba juni 2018

Vlucht TUI AMS – VARADERO

Aankomst Hotel Tuxpan – Zeker vergane glorie. Kamer was behoorlijk uitgewoond en ‘s nachts bleek er een discotheek naast ons hotel. Ik weet dat er betere hotels zijn in dit deel van Cuba. Voor een nachtje was het best redelijk maar we wisten dat we de volgende ochtend aan onze rondreis zouden gaan beginnen. Een week of langer all in zou ik zeker niet aanraden. Verder best goed geslapen.

Volgende ochtend met oude mercury model ‘55 naar Havana gereden voor 100 CUC.

Hotel Nacional, Havana Cuba

Aankomst hotel Nacional uit 1930 waar de grote der aarde hebben overnacht. Immens hotel waar de geschiedenis nog steeds voelbaar is en vol hangt met foto’s van beroemdheden die er hebben geslapen.

In de avond naar Buena Vista Social Club in oud Havana.

Show was leuk en echt Cubaans, diverse Cubaanse grootheden (Cuba legends) zijn aanwezig en spelen de bekende liedjes, eten was redelijk maar dat is in Cuba überhaupt een dingetje. Voor een culinair ontdekkingsreis is dit het verkeerde land. De maaltijden die je krijgt zijn best ok maar eentonig, verwacht geen verrassende culinaire hoogstandjes die je uit je schoenen blazen. Kreeft is wel echt heel lekker en zeer goed te betalen. Ontbijt in Hotel Nacional en om 9:00 opgehaald worden door onze driver waar we de dag ervoor mee hebben onderhandeld voor het hotel. De reis naar Vignales gaat beginnen.

Steve neemt ons mee naar zijn huis in Miramar. Veel consulaten en erg grote huizen. Was vroeger de buurt waar alle grote maffiabazen en andere machtige woonde. Nu woont onder andere de huidige president er en heeft de hele familie Castro daar gewoond of woont er nog. Vol trots showt Steve zijn huis, dochtertje van 4 maanden en zijn vrouw. Zijn mangobomen die volhangen met de grootste mango’s mogen natuurlijk niet ontbreken in zijn rondleiding. We drinken er verse mangosap en vervolgen onze reis.

We stoppen bij het museum van Polo Montanez. Hij woonde hier tot hij omkwam bij een auto-ongeluk. Nu leeft zijn broer er nog steeds. Die lijkt overigens als 2 druppels water op hem.

Daarna door naar Las Terrazzes. Watervallen van zuiver bronwater. Een leuk eco-resort gevonden bij de watervallen van San Juan River en geroosterd varkensvlees gegeten.  Vervolgens onderweg gestopt om paard te rijden. Was steil omhoog en het stikte van de muggen die een rijdend  buffet voor zich zagen en zich op mijn benen hebben uitgeleefd. 15 minuten en 30 muggenbeten later besloten we om terug naar beneden te gaan. Ik vond het erg zielig voor de paarden. De weg omhoog was bezaaid met keien en kuilen. Ik merkte dat mijn paard, marihuana genaamd, de weg omhoog maar al te goed kende maar er ook veel moeite mee had. Dat was voor mij genoeg om terug te gaan.

Terug in Havana tickets gekocht voor de bus (Viazul 25 cuc pp) naar Trinidad voor de volgende dag. Daarna door naar het hotel ( nog steeds Hotel Nacional). Ik ben daar ziek geworden en ‘s avonds in m’n bed blijven liggen en niet gaan eten. Heidi is alleen gegaan.

La Roca werd ons eerder op de dag door Steve aangeraden en Heidi is daar gaan eten. Was goedkoop en voldoende.

Volgende ochtend vroeg op om ons om 8:00 te melden voor de fietstour door Havana. Uiteindelijk een privé tour voor ons samen. Was heel leuk en erg leerzaam. Eerste stop was in het bos van Havana. We stopte op een plek waar in de weekenden vaak een religieus evenement plaatsvind. Als meisjes 15 jaar worden en dat geloof aanhangen wordt er in het bos feest gevierd en dieren geofferd. Ook de rivier is onderdeel van het ritueel.

Naast alle plekjes die we zelf al hadden ontdekt of door Steve op werden gewezen zijn we op de grootste en schijnbaar mooiste  begraafplaats van Havanna geweest. Is inderdaad immens groot met veel complete gebouwen als graf. Het ene graf nog mooier uitgedost dan de ander. We sloten de Tour af op het plein van de revolutie waar elk jaar op 1 mei een militaire parade wordt gehouden. Vanaf daar terug langs de kust naar ons hotel.

Spullen pakken en op naar de bus voor de trip naar Trinidad. Onderweg kom je schitterende landschappen tegen. Zowel uitgestrekte landbouwgrond als dichte bossen. De wegen zijn redelijk met hele slechte stukken. Er valt genoeg te zien onderweg maar koptelefoon met muziek op en in slaap vallen is ook een heerlijke manier om deze busreis door te komen.

Vanaf Cienfuegos wordt de trip echt schitterend!! Mooie vergezichten, boerderijen, mangobomen hangen vol deze tijd van het jaar, bananen, guave, avocado’s. Nauwelijks auto’s te bekennen en je gaat met de bus over kronkelende boeren 1-baans wegen. Echt een mooi stuk Cuba.

WOW Trinidad!! Dit is echt superleuk. Als je met de bus aankomt bij de busterminal staan de locals je op te wachten om je een slaapplek aan te bieden voor gemiddeld 20/25 cuc bij de vele casa’s die het dorpje telt. Dus je hoeft je geen zorgen te maken als je van tevoren nog geen onderkomen hebt geboekt. Wij verbleven bij Casa Eduardo het was een complete woning die je voor jezelf hebt met een badkamer, koelkast, airco, prima bedden en dakterras waar het ontbijt werd geserveerd. Wij betaalden 20 cuc per nacht.

Na de formaliteiten afgehandeld te hebben zijn we het dorpje ingegaan. Het is een historisch romantisch Spaans koloniaal stadje (gesticht in 1514 en in 1988 op de Unesco werelderfgoed lijst) met keien als straatbedekking. Er zitten dus wat enkelbrekertjes tussen. Prachtige oude panden in alle kleuren van de regenboog. Er hangt een hele relaxte sfeer, ook hier heeft de tijd stil gestaan maar wel een heel verschil vergeleken met Havana. Leuke winkeltjes met snuisterijen en kunst. Verder genoeg bars en restaurants die privé worden gerund door de mensen. Bij Rin Tin Tin boven op het dakterras de zonsondergang bewonderd terwijl er een salsa bandje speelt en met het locale drankje ‘Canchanchara’ in de hand. Het drankje bestaat uit rum, honing, limoen en ijs. Best sterk drankje maar erg lekker, helemaal onder deze omstandigheden.

Ontbijt op het dakterras, dat is heerlijk wakker worden. Koffie, verse mango, gekookt eitje en vers mangosap. Vervolgens kaartje voor de volgende dag gekocht voor de bus naar Camaguey, daarna naar het strand Ancón. Wederom een staatshotel (club Amigo)waarvan in de LP stond vermeld dat je gebruik mocht maken van het zwembad.  Eenmaal aangekomen bleek dat minder waar te zijn, althans tegen betaling van 25 cuc pp. Op het strand bij Ranchon Ancon geluncht.

Terug met de taxi (8 cuc) naar Trinidad. Daar aangekomen opzoek naar een bank. Bank redelijk snel gevonden maar nu nog geld pinnen. Storing aan de automaat zorgde voor een zoektocht naar een bank die cash geld gaf. Uiteindelijk gelukt maar niet zonder slag of stoot. Vervolgens biertje gedaan bij Casa Cerveza.

Op naar de casa om te relaxen. In de avond naar Casa de la Musica voor internet en een drankje. Vista Gourmet uitgekozen uit de LP om te gaan eten. Heerlijk gegeten met name de carpaccio van kreeft. Voor Cubaanse begrippen echt een goed restaurant. In de LP met een * aangegeven en dat klopte ook zeker.

Volgende dag weer heerlijk ontbijten op het dakterras en vroeg naar het busstation voor de reis naar Camaguey. Aangekomen op het busstation aldaar stond de taxi al voor ons klaar. Eduardo had klaarblijkelijk gebeld naar Casa Morva en die had vervolgens een taxi geregeld om ons op te halen. Slim en fijn want het schijnt hier regelmatig voor te komen dat taxichauffeurs je expres naar een andere casa brengen om zo meer commissie te krijgen of als je al een casa geboekt zou hebben dan zeggen ze dat de desbetreffende casa bijvoorbeeld momenteel verbouwd word of gesloten is. Dat hadden we al gelezen in de LP maar hebben we gelukkig niet ervaren.

5:00 ontbijt om vervolgens de bus 06:40 naar Santiago de Cuba te nemen. Die was afgeladen maar gelukkig nog 2 plekjes achterin de bus kunnen vinden.

Aangekomen in Santiago de Cuba stond Paco op ons te wachten bij het busstation. Hadden we niet verwacht en was zeker een verrassing omdat hij niet kon weten welke bus we vanuit Camaguey hadden genomen. Eduardo uit Trinidad had alvast de tamtam rond laten gaan voor ons. Met een oude Lada bracht hij ons naar zijn casa. Daar bleek dat zijn kamer al was verhuurd omdat hij dacht dat we een dag later aan zouden komen. Wel lief want hij had al een andere casa bij zijn buurvrouw voor een nacht voor ons geregeld.

Was een prima slaapplek op de bovenste verdieping. Mijn maag was behoorlijk van streek maar we gingen toch nog even het stadje in. Niet te vergelijken met Havana of Trinidad, wel weer een oude koloniale stad met veel geschiedenis en drukte in de straat. We deden een goede poging om de eerste Bacardi fabriek ter wereld te vinden wat ons niet lukte. Mijn maag begon het nu uit te schreeuwen van ellende. De hitte van de stad en het doelloos rondlopen werden me teveel. Ik wilde terug.

Aangekomen in de ‘casa voor één nacht’ ben ik in bed gaan liggen, de twee fans op levensgevaarlijk en ben in slaap gevallen. Paco had ons uitgenodigd om om 19:00 soep te komen eten want dat zou goed zijn voor mijn maag. Zo gezegd zo gedaan. De soep was heerlijk maar niet te definiëren, behalve de stukken aardappel die zo groot waren als een hoofdkussen.  Ontzettend lief en gastvrij natuurlijk. Daarna nog een poging gedaan om de stad te ontdekken.

Volgende dag na het ontbijt de koffers overgebracht naar Paco en vervolgens met frisse moed de stad ingegaan. Paco had ons vanaf zijn dakterras de route laten zien hoe we via de allereerste Bacardi-fabriek in Cuba naar de begraafplaats van onder meer Fidel Castro en meer highlights in Santiago de Cuba konden lopen. Eindelijk de fabriek gevonden en bezocht. Stelde niet heel veel voor maar wel heel leuk om gezien te hebben. Daarna de begraafplaats op om in de verzengende hitte de wisseling van de wacht te zien en het beroemde graf van Fidel.

Vervolgens terug naar de stad, wat een hitte. Snel nog even een drankje en iets te eten bij La Bodeguita del Medio. Een van de  beroemde cafés waar Ernest Hemingway graag kwam in Havana. Natuurlijk is het concept gekopieerd voor de rest van de culturele steden in Cuba om zo toeristen te trekken die geen idee hebben hoe het zit met Ernest Hemingway en zijn geliefde Havana.

Al met al best een leuk concept maar bovenal en paar giga airco’s die staan te knallen in de ruimte. Wat een heerlijkheid als je uit de hitte in een vrieskist stapt. Daarnaast nog een heerlijke rumcocktail en een paar mannen die Cubaanse klassiekers uit hun strotten staan te persen, begeleid met gitaar. Bijna uniek.

In de avond leerden we een Nederlandse jongen kennen die een aantal jaar in Utrecht had gewoond en gewerkt. ‘De winkel van Sinkel’ wist hij ons te overtuigen. Hij wist wel een goed adres voor lekker eten in een palladar. Wij volgden hem en inderdaad het was goed eten voor Cubaanse begrippen. Vervolgens zijn we naar een salsaclub op het dak tegenover Casa de la Trova gegaan en daar nog een paar drankjes gedaan. Was erg leuk om te zien en mee te maken.

Volgende dag vroeg ontbijt want we werden om 10:00 opgehaald door de taxi die ons naar Guardelavaca zou brengen. De dag ervoor ontdekte we dat de Viazul-bus ons niet goed uitkwam qua tijd en kozen we, aan de voorkant van het station voor een gewaagd alternatief die ons werd aangeboden…………een taxi collectivo!!   De kans dat je met 4 andere een taxi moet delen is groot maar gelukkig voor ons waren wij de enige, pfieuw!!

Je moet je voorstellen dat je in een oldtimer zit, die van ellende uit elkaar valt en een motor die uit een tractor, Lada, Mitsubishi of elk ander merk is overgezet. Doe daar een schepje plakkende Sky-lederen banken, een grammetje geen airco of noem het ARKO- Alle-Ramen-Kunnen-Open, en mix dit met de zinderende hitte. Kortom een heerlijke reismix waar je echt geen andere passagiers bij kunt gebruiken.

De reis duurde een kleine drie uur maar was echt de moeite waard. Prachtige landschappen en een chauffeur die echt zijn best deed om in het Spaans uit te leggen wat we zoal tegenkwamen. Onderweg even stoppen om ons verse maiskoekjes, die langs de weg werden verkocht, aan te bieden.

Club Amigo in Guardelavaca was bereikt en ik moet zeggen dat het er echt goed uitzag. We hadden een Oostblok gebouw verwacht zoals je die hier erg veel ziet als staatshotel. In dit geval viel het echt reuze mee. We bleken ook nog eens een villa te hebben geboekt. Wat wij overigens iedereen aan zouden raden om dat ook te doen. Heerlijk ruim appartement met balkon en lekker rustig. Na de reis die wij hebben ondernomen de afgelopen weken, verdiende wel een heerlijk rustige afsluiting met een goed en supergroot bed, goede douchestraal, bad, en een airco die geen kabaal maakte.

Het resort beschikt over 4 zwembaden. Strand is van mooi wit poederzand met een turquoise zee. Er zijn voldoende activiteiten verzorgd door een enthousiast animatieteam. Niet dat wij daar behoefte aan hadden maar het is er. Het buffetrestaurant is, net als de rest van Cuba, absoluut geen culinair walhalla. Maar misschien zijn wij té verwend geraakt in al onze reizen.

Voor de, in veelvoud in Cuba op vakantie zijnde, Russen is dit wel weer een walhalla. Borden vol met eten opscheppen, paar happen nemen en ongeïnteresseerd weer weg laten halen door de hardwerkende bediening was ons echt een doorn in het oog, verschrikkelijk. Geen dank of verontschuldiging. Wij hebben echt met de beste intenties geprobeerd om enige positieve uitleg voor dit gedrag  te vinden maar we kwamen niet verder dan, zij zijn jarenlang niet in staat geweest om überhaupt ergens in de wereld te komen om de gebruiken en cultuur van een land eigen te maken of in ieder geval te respecteren. Het zijn wéér geen prettige mensen gebleken. Gek toch dat bijna overal op de wereld hetzelfde beeld ontstaat over dit volkje. Jammer.

Al met al hebben we heerlijk 4 dagen van de zon, strand en zwembaden kunnen genieten. Heerlijk relaxen om straks in Nederland weer hard aan het werk te gaan. Mooie reizen samenstellen voor de cliënten van Ver&Meer reizen.